Фахові видання України
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Фахові видання України за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 489
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументAdministrative efficiency analysis ofinternational economic activity. (Аналіз ефективності адміністрування міжнародної економічної діяльності)(Economics. Ecology. Socium. Vol. 4, No.4, 2020. Pp.55-63., 2020-09-25) Myroslava Bublyk, Tetiana Pihniak.The article examines the system of regulations on international economic activity of enterprises and its administration. The essence of the concept of "efficiency of international economic activity" and the classification of efficiency indicators are highlighted. Factors influencing the income and expenditure of international economic activity for its effectiveness are considered. The analysis of administration of efficiency of international economic activity of subjects of economic activity by means of an indicator of efficiency of import is carried out. The efficiency of one import operation is calculated on an example. It is proposed to consider the effective administration of import activities carried out by the company, if each 1 UAH costs more than 1 UAH income
- ДокументAdversarial proceedings as a guarantee of the right to a fair trial in the interpretation of European court of human rights(Ампаро, 2022) Крушинський С. А.; Данькова С. О.The article is devoted to investigating the essence of the competitiveness of proceedings as an element (guarantee) of the human right to a fair trial. The article analyzes a number of judgments of the European Court of Human Rights in which the court interprets the content of the right to a fair trial. The authors concluded that the right to a fair trial is a multifaceted concept elements of which are derived from the content of Article 6 of the Convention and from the case-law of the ECHR. The European Court often interprets the content of the right to a fair trial beyond the scope of Article 6 of the Convention, in particular by drawing out certain elements of the right to a fair trial from the rule of law principle. One of such examples is the European Court consideration of the adversarial proceedings as an element of the right to a fair trial. The authors distinguished two essential features of the adversarial proceedings: 1) the presence of a neutral jurisdiction body – an independent and impartial court; 2) equality of opportunities of the parties to participate in the trial and to defend their positions. In accordance with the case law of the European Court the following criteria are used to interpret the principle of court independence: the procedure for appointing a judge, the length of a judge’s tenure, the presence of external signs of independence, the existence of guarantees for judges’ activities. The principle of court impartiality takes into account both the absence of subjective bias in the trial and the presence of objective signs of the court’s impartiality. The principle of equality of arms is determined by the European Court not based on the quantitative characteristics of the granted powers, but on the procedural status of the parties during the entire process, which provides for a real opportunity for the parties to present their legal position. The adversarial proceedings as an element of the right to a fair trial encompass a system of other guarantees, in particular, an independent and impartial tribunal, equality of arms, the right to legal assistance, the presumption of innocence and the like. Стаття присвячена дослідженню сутності змагальності судочинства як елементу (гарантії) права людини на справедливий суд. У статті проаналізовано низку судових рішень Європейського суду з прав людини, в яких суд тлумачить зміст права на справедливий суд. Автори дійшли висновку, що право на справедливий суд є багатогранним поняттям, елементи якого випливають із змісту статті 6 Конвенції та судової практики Європейського суду. ЄСПЛ часто трактує зміст права на справедливий судовий розгляд за межею статті 6 Конвенції, зокрема шляхом виведення певних елементів права на справедливий судовий розгляд з принципу верховенства права. Одним із таких прикладів є розгляд Європейським судом змагального судочинства як елементу права на справедливий судовий розгляд. Автори виділили такі дві істотні ознаки змагального судочинства: наявність нейтрального органу юрисдикції – незалежного та неупередженого суду; рівність можливостей сторін брати участь у судовому процесі та відстоювати свої позиції. Відповідно до судової практики Європейського суду, для тлумачення принципу незалежності суду застосовуються такі критерії: процедура призначення на посаду судді, тривалість роботи судді на посаді, наявність зовнішніх ознак незалежності, існування гарантій діяльності суддів. Принцип неупередженості суду враховує як відсутність суб’єктивного упередження у суді, так і наявність об’єктивних ознак безсторонності суду. Принцип рівності можливостей визначається Європейським судом не за кількісними ознаками наданих повноважень, а за процесуальним статусом сторін протягом усього процесу, який передбачає реальну можливість сторін представляти свою правову позицію. Змагальне провадження як елемент права на справедливий судовий розгляд охоплює систему інших гарантій, зокрема наявність незалежного та неупередженого суду, рівність можливостей сторін провадження, право на правову допомогу, презумпцію невинуватості.
- ДокументAnalysis of human-capital development tools in insurance companies. (Аналіз інструментів розвитку людського капіталу в страхових компаніях)(An electronic scientific and practical journal «Economics. Ecology. Socium». Vol. 5, No.2, 2021. Pp.40-48., 2021-06-05) Bublyk М., Kopach Т., Pihniak Т.The paper defines the role and importance of such tools for human capital development as outsourcing, outstaffing, staff leasing, crowdsourcing, coworking, freelancing. Ways to improve them, taking into account the trends of pandemic waves, are proposed. A direct relationship between applying the tools of human capital development in the new waves of the COVID-19 pandemic and the effectiveness of insurance companies is established. It is proposed to use the analyzed tools to qualitatively and quantitatively increase the competitiveness of insurance companies.
- ДокументAnti-Corruption Policy in the Field of Public Administration of the Social Sector in the Context of Decentralisation(Law Journal of the National Academy of Internal Affairs, 2021) Iryna Ryzhuk; Oleksandr Bryhinets; Olena HalusThe purpose of the study is to analyse the relationship between the implementation of the reform of decentralisation of public power in the field of social sector management and anti-corruption policy in Ukraine, and the development of scientifically based recommendations for improving legislation on the prevention of corruption in local self-government bodies. In the process of scientific research, a complex of philosophical and ideological, general scientific, and special scientific methods was used. The axiological approach is used to clarify the role and importance of proper legislative regulation of certain public relations that arise when making power decisions at the municipal level. The method of analysis and synthesis contributed to the analysis of the concept, features, object, parties, and conditions of decentralisation. From special scientific methods, the study applies systemic and structural-functional, comparative-legal. It is emphasised that the reform on the decentralisation of public power initiated the creation of united territorial communities capable of independently providing high-quality public services, organisational and legal guarantees to the population for the implementation of their constitutional right to social protection by residents. It is stated that many of the positive transformations that are being conducted in the state are being offset primarily at the local level due to the large-scale spread of corruption manifestations. Due to the lack of a special strategic document of anti-corruption orientation, the work of the Parliament on resolving the issue of the anti-corruption strategy was analysed, in particular, the Draft Law “On the principles of state anti-corruption policy for 2020-2024”. It is proved that corruption negatively affects the image of the state in the international community, hinders the attraction of foreign investment, and poses a threat to social and economic security. Due to the fact that fraud with budget funds causes substantial damage to the social functions of the state, corruption at the municipal level is often the most harmful, because it affects the most vulnerable segments of the population. It is determined that the legislative framework has been updated at the state level, concepts and programmes for preventing corruption have been adopted, and its own anti-corruption institutional model for organising public administration has been formed. It is stated that corruption continues to play a negative role in public administration, and the means and methods aimed at preventing it remain insufficiently effective. Ways to increase the level of anti corruption policy in the field of public management of the social sector in the context of decentralisation are proposed. The conclusion is formulated on improving the current anti-corruption legislation by adding local self-government bodies to the list of entities that approve anti-corruption programmes
- ДокументCorporatization as a prerequisite for the formation and development of an integrated economy (Корпоратизація як передумова формування та розвитку інтеграційної економіки)(International Journal of Innovative Technologies in Economy. Warsaw, Poland. 2020. №5(32). С.128-134. URL: URL: https://rsglobal.pl/index.php/ijite/article/view/1772/1632, 2020-06-19) Kudelsky V. E. Tkachuk N. M. (Кудельський В.Е., Ткачук Н.М. )The article considers the essence of corporatization in the context of the formation of the integration economy. Emphasis is placed on the integrativ e feature of the economy. The theoretical essence of integration and its economic nature are revealed. The features of the economic system according to the system approach are revealed. Emphasis is placed on such properties of the economic system as: integ rity, hierarchy and integrativity. It has been found that the integrative nature of the economy presupposes the possession of an economic system with such properties that are not inherent in its individual elements. It is emphasized that the formation of corporate ownership and the organization of economic relations have formed an adequate environment and initiated the process of consolidation in the economy. It is proved that the corporatization of the economy removes obstacles to the spatial framework and pace of economic development, forms a new corporate look of the market system and generates integration processes between companies. It is argued that corporatization generates integration processes in the economic system and finds expression in the conso lidation of economic entities in the form of mergers and acquisitions. Consolidation has been found to be closely linked to market corporatization. The causal links of consolidation with the functioning of corporate business, which is a prerequisite for th e development of an integrated economy, have been studied. It is emphasized that consolidation contributes to the integration processes of the state's economic growth.
- ДокументDefinition of legal categories «public authoriti», «public administratgion» and «public managing» in themoderndostrin of administrative law(Journal of the National Academy of Legal Sciences of Ukraine, 2022) Oleksandr M. Bukhanevych; Alla М. Ivanovska; Vyacheslav A. KyrylenkoThe article examines the essence of public authority, public administration and public administrating as legal categories, defines their relationship as a basis for forming an optimal model of public authority in Ukraine in accordance with democratic principles of state formation, which is relevant in modern conditions, given the need to bring the organization of public authorities to European standards in light of Ukraine's European integration aspirations, its transition to a European civilizational model of public law institutions. The purpose of this study was to analyse the essence of the concepts of “public authority”, “public administration” and “public administrating”, and to investigate the relationship between these legal categories in modern administrative law. To achieve this goal, the study used general philosophical, general scientific methods of scientific knowledge (dialectical, analysis, abstraction, system), specific methods of scientific knowledge (comparative law (comparative), historical law), and special legal methods (formal legal, system-structural, activity). As a result of the study of the essence of the legal categories “public authority”, “public administration” and “public administrating” proposed their own definitions of these legal categories and concluded that the category “public administration” determines how to build public authority, which entities are endowed powers for its implementation, while the category of “public administrating” reflects the substantive part of public authority, i.e. the form and procedure for its implementation Information, personal intangible rights to information, property rights to information, transaction, liability
- ДокументDIGITAL-МАРКЕТИНГ ЯК ІНСТРУМЕНТ АНТИКРИЗОВОГО РОЗВИТКУ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ.(Ефективна економіка. 2022. № 12., 2022-10) Вдовічена О. Г., Мітяєва Т. Л., Корюгін А. В.У статті розкрито особливості впровадження digital-маркетингу як інструменту антикризового розвитку суб’єктів господарювання. Визначено, що мета антикризового digital-маркетингу полягає у забезпеченні виробництва та продажі продукції з найсильнішим і стабільним попитом, ефективному виведенні її на ринок. Виявлено, що digital-маркетинг постійно змінюється та розвивається, тому важливо враховувати нові технології і тенденції та використовувати їх для свого бізнесу. Встановлено, що основою digital-маркетингу є набір цифрових інструментів, каналів, за допомогою яких маркетологи можуть швидко збирати інформацію про споживачів, їхні переваги та бажання, а також надавати покупцям інформацію про товари/послуги, які можуть їх зацікавити. З’ясовано, що digital-маркетинг – це окремий вид маркетингу, який становить собою процес, що включає сукупність дій, спрямованих на забезпечення взаємодії з цільовою аудиторією за допомогою цифрових технологій та каналів зв’язку, що відповідають за збільшення обсягу продажів, збільшення асортименту та номенклатури продукції (товарів, послуг) і збільшення обсягів споживання. Виокремлено види цифрових технологій, які використовуються для digital-маркетингу в контексту антикризового розвитку суб’єктів господарювання. Виявлено, що інструменти digital-маркетингу підвищують ефективність взаємодії зі споживачами, розширюючи можливості інформаційної підтримки суб’єктів господарювання, які вивчають ринок і знаходять нові ніші. Відзначено такі ефективні види digital-маркетингу, які сьогодні активно використовуються для антикризового розвитку суб’єктів господарювання, як реклама в соціальних мережах (SMO - Social Media Optimization), реклама сайтів суб’єктів господарювання, продукції в соціальних мережах (Facebook, YouTube, Instagram та ін.), контекстна реклама, таргетована реклама, розсилка електронною поштою, Track & Trace, крауд-маркетинг. Виявлено, що digital-комунікації та digital- маркетинг дуже швидко розвиваються в Україні та формують тісний зв’язок між представниками бізнесу та споживачами.
- ДокументEvolution research on the banking system on the positions of compatibility, dynamicity and self-organization(2019-05-27) Tkachuk NThe object of research is the banking system as an economic system of micro-level, characterized by such features as: complexity, dynamism and ability to self-organization. One of the most problematic places is an understanding of the peculiarities of the steady development of the banking system from the standpoint of the synergetic approach, which allows to explain the transformational processes that were previously considered accidental, unpredictable and not subject to conceptualization. During the study, methods of abstract-logical and system analysis were used in the theoretical substantiation of the features of the modern banking system. And the method of logical generalizations in identifying features of the characteristics of a complex economic system. The study of the functioning of a modern banking system should be based on the use of the theory of systems, the theory of complex systems and the theory of dynamic systems. It is proved that the processes of self-organization can occur only in those economic systems that have a high level of complexity, are dynamic and unpredictable in the long run, which should include the banking system. It is proposed to understand the banking system as a complex, dynamic economic system: – which has the mechanisms of self-organization; – which can be described by integration, thermodynamic parameters, which fully reflect the exchange of material and financial resources with the environment; – which is distinguished by the dynamism and unevenness of its development. This provides an opportunity to understand the laws of the functioning of the banking system, which is a prerequisite for ensuring its viability and sustainability under the influence of various exogenous and endogenous factors. Compared with the well-known system analysis, the proposed use of synergetics makes it possible to explain the progressive development of the banking system to a certain extent by fluctuations that are difficult to predict, but which are inherent to the system itself. It is in the conditions of the existence of such fluctuations that spontaneous formation of new structures in the banking system occurs, that is, self-organization takes place.
- ДокументInternational Terrorism and Massmedia(Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues, 2018) I. N. Sopilko; M. O. Medvedieva; A. G. Guliiev; S. D. Bilotsky; O. N. Bukhanevych; D. I. Sirokha; T. A. TerekhovaIn this article a number of statements concerning the reason that the main objective of a terror is an intimidation, which is often earned out through the mass media is considered. Information pressure makes an impact on the mentality of millions of people, directors, destabilizes the socio-political situation in the country and in the whole world. The fight against terrorism is a long, complex and constantly on-going process. Free media are an essential component of the democratic society; they can also contribute to the protection of the democratic freedoms. The axiom is the thesis that the media, with a clear understanding of their responsibility, can and should contribute significantly to the rapid and successful suppression of terrorist acts.
- ДокументJUDICIAL CONTROL OF ADMINISTRATIVE COURTS AS A MECHANISM FOR IMPROVING THE EFFICIENCY OF COURT DECISIONS: INTERNATIONAL ASPECT(International scientific journal "Internauka". Series: "Juridical Sciences, 2023-09) Bukhanevych Oleksandr, Ivanova RoksolanaThe Article delves into the significance and mechanics of judicial control in administrative courts in Ukraine. It aims to examine how effective this form of control is in ensuring that administrative decisions align with legal frameworks and meet standards of efficiency and justice. To assess the existing legislative framework that supports judicial control in administrative courts in Ukraine. To perform quantitative and qualitative analyses on the efficiency of these courts. To compare Ukraine's administrative justice system with those in other countries for benchmarking and best practices. The concept of judicial control by administrative courts serves as a vital mechanism for enhancing the efficiency and effectiveness of court decisions in public administration. This system establishes checks and balances to ensure that administrative decisions adhere to the principles of legality, fairness, and transparency. Here are several ways in which judicial control can help improve the efficiency of court decision.
- ДокументProblems of intellectual property in the national security system of the country(Entrepreneurship and Sustainability Issues, 2021) Bryhinets, O.; Shapoval, R.; Bakhaieva, A.; Pchelin, V.; Fomenko, A.The problems of intellectual property as a component of intellectual security in the national security system of the country have been considered. A statistical analysis of the registration of intellectual property in Ukraine for 2015-2019 has been carried out. The assessment of the level of intellectual security of Ukraine has been carried out on the basis of the calculation of the integrated index of intellectual security of Ukraine, which is based on the methodology of integrated assessment, the theory of factor analysis. The results confirmed that the level of intellectual security of Ukraine is low. The integrated index is in the range of the lower limit, which indicates that the state underestimates the importance of preserving, developing and increasing intellectual potential. The low level of intellectual security of Ukraine is largely due to the destructive influence of inhibitory factors, which over time can take the form of real threats. Given the diverse nature, sources and forms of manifestation, the threats of regulatory, institutional, organizational and managerial, economic, subjective, social, global and related nature, which have a destabilizing effect on the state of intellectual security of the state have been distinguished. Special attention was focused on structuring threats to intellectual potential as a strategic resource for strengthening the economic security of Ukraine. In order to achieve the strategic goals of innovation development of the state, the Strategy of development and rational use of intellectual potential to strengthen economic security of the state has been proposed. The main purpose of this strategy consists in strengthening the economic security of Ukraine on the basis of development and rational use of intellectual potential harmonized with intellectual security threats in the economic security system of the state.
- ДокументSpread of Pseudo-laws of the Criminal Subculture through the Internet as a Manifestation of Cybercrime(2022-08-24) VYHOVSKYI, Dmytro
- ДокументThe methodical bases of assessment of the innovative development of regions(Науковий вісник Дипломатичної академії України. – 2017. – №. 24. – С.148-153., 2017-09-04) Арзянцева Д.А., Захаркевич Н.П.The author’s methodological tools of assessment of the level of the innovative development of a region by means of calculating the integral index have been proposed. The proposed calculation method includes six consecutive stages: the determination of the system of indicators influencing the level of innovative development of a region; the formation of the statistical array of indicators for assessment; the rationing of the indicators for assessment; the calculation of weighting coefficients for each of the indicators by using the expert method; the determination of the intermediate and overall indexes of the level of innovative development of a region; the interpretation of the results of assessment and rating the regions in terms of innovative development.
- ДокументThe use of financial instruments: European experience and lessons for Ukraine. (Використання фінансових інструментів: європейський досвід та уроки для України)(International Economic Journal. Economics, Entrepreneurship, Management. Vol. 9, No. 2. 2022.19-30., 2022-03-26) Ihor Yaremko, Tetyana Pikhnyak, Nataliya DumychThis topic is relevant for the current study of the financial situation in general, and the derivatives market in particular. In this context, it is also important to outline the degree of state support for the development of the derivatives market, having previously identified the priority areas of state activity in this area. The current development of global financial markets indicates their growing efficiency and increasing role of international capital markets in attracting credit resources. The purpose of the article is to study, evaluate and analyze financial instruments, their impact on the national economy, as well as problems in the introduction of new financial instruments. The article summarizes and analyzes foreign experience in the use of financial instruments on the example of EU countries. The most effective methods of state regulation of financial instruments that can be applied in Ukraine are demonstrated. The dynamics of changes in financial instruments used in the Ukrainian financial market is investigated. The importance of using financial instruments in the Ukrainian economy is substantiated. The article identifies the most important problems and suggests methods and ways of more efficient functioning of the studied market. It is proved that to increase the country’s competitiveness in the world financial market it is necessary to develop new financial instruments. The data on the use of financial instruments along with their grouping for 2013-2021 are systematized. It is necessary to further strengthen the tendencies of providing various types of financial support for regional development. In the future, it should also be taken into account that an indispensable condition for sustainable and effective regional development is institutional support, first of all, it is about regional development funds, which provides for an increase in the budgetary self-sufficiency of the regions. Thus, the coordinated activity of the financial system in a harmonious and professional combination of its functions is possible with the assistance of the state apparatus and a developed financial marke
- ДокументАдаптація зарубіжного досвіду управління розвитком інтелектуального капіталу України(2020-06-03) Терещенко Тетяна Василівна, Лалуєва Надія МиколаївнаНаведено основні проблеми організації управління формуванням і використанням інтелектуального капіталу. Проаналізовано закони США щодо зміцнення системи охорони інтелектуальної власності. Серед основних виділено такі, як: Bayh-Dole Act, Stevenson-Wydler Act, Federal Technology Transfer Act, National Competitiveness Act. Наведено розуміння ендаумент-фонду, який визначається як інституціональний фонд, що повністю використовується інститутом для фінансування поточної діяльності за договором дарування (пожертвування), а також створюється винятково з благодійною метою. Запропоновано заходи щодо можливості збільшення доходів закладів вищої освіти України. Наведено окремі результати узагальнення зарубіжного досвіду управління розвитком інтелектуального капіталу України. Проаналізовано стратегії функціонування системи освіти в рамках розвитку інтелектуального капіталу в розвинутих країнах світу, серед яких виділено: стратегію залучення кваліфікованої робочої сили, стратегію одержання доходу, стратегію розширення можливостей. Окреслено основні завдання та характеристики функціонування бізнес-інкубатора на базі закладу вищої освіти. Обґрунтовано основні інструменти підвищення ефективності управління розвитком інтелектуального капіталу. Зокрема, основна увага зосереджена на необхідності удосконалення нормативно-правової бази, знаходження джерел фінансування інтелектуального капіталу шляхом створення ендаумент-фондів при закладах вищої освіти, вибору стратегії управління, заснування бізнес-інкубаторів. Аргументовано можливості застосування у вітчизняну практику досвіду високорозвинутих країн щодо удосконалення управління розвитком інтелектуального капіталу України. Особливе місце відведено обґрунтуванню доцільності створення бізнес-інкубаторів на базі закладів вищої освіти. Обґрунтовано основні аспекти функціонування таких бізнес-інкубаторів. Зокрема, визначено місію, цілі, завдання, можливі напрями діяльності, потенційних партнерів, ймовірні джерела фінансування та очікувані результати
- ДокументАдаптація національного законодавства до норм Європейського Союзу: митна справа(Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Право»., 2017) Бригінець Олександр ОлексійовичУ статті розглянуто сучасний стан і розвиток митного законодавства з урахуванням закордонного досвіду. Розкрито особливості формування митного законодавства та політики як України так і Європейського Союзу. Також запропоновано впровадження окремих норм до національного законодавства.
- ДокументАдміністративний договір як форма управлінської діяльності(Підприємництво, господарство і право, 2001) Токар Алла Миколаївна
- ДокументАдміністративно-правова протидія міграційним правопорушенням(Південноукраїнський правничий часопис, 2020) Сторожук Ірина ПетрівнаМетою цієї наукової статті є визначення особливостей адміністративно-правового регулювання протидії міграційним правопорушенням. Актуальність дослідження викликана тим, що відносини у міграційній сфері тривалий час перебувають під впливом динамічних змін та потребують свого теоретичного осмислення в контексті визначення організаційно правових основ забезпечення зваженої міграційної політики та протидії наявним міграційним загрозам. Акцент на з’ясуванні адміністративно-правового аспекту протидії нелегальній міграції в практиці державних органів зумовлений універсальністю адміністративного права, дія якого поширюється на відносини державного управління у сфері міграції та при кордонної безпеки. Сформована нормативно-правова база з питань міграції має забезпечити діючий механізм протидії нелегальній міграції, а також відповідальності за порушення у цій сфері. За змістом зазначених нормативно-правових актів видно, що вони вирізняють проблему нелегальної імміграції серед інших міграційних правопорушень, передбачають протидію та профілактику цього явища, проте мають суттєвий недолік – це відсутність нормативно визначеного переліку міграційних правопорушень. Сучасний стан міграційного законодавства демонструє динамічні зміни в підходах у визначенні міграційних негараздів та способів їх подолання. Слід визнати зростання можливих протиправних проявів у міграційній сфері, що розглядається як елемент адміністративно-правової протидії. Але повне і остаточне розв’язання такої проблеми залежить від цілого комплексу правових, організаційних і фінансових питань, які вирішуються надто повільно. У перспективі важливим буде застосування комплексного підходу, пов’язаного з опрацюванням систематизованого нормативного документа у сфері міграції, який, можливо, охоплюватиме регулятивні, організаційно правові та правоохоронні норми.
- ДокументАдміністративно-правова протидія міграційним правопорушенням(Південноукраїнський правничий часопис, 2020) Сторожук Ірина ПетрівнаМетою цієї наукової статті є визначення особливостей адміністративно-правового регулювання протидії міграційним правопорушенням. Актуальність дослідження викликана тим, що відносини у міграційній сфері тривалий час перебувають під впливом динамічних змін та потребують свого теоретичного осмислення в контексті визначення організаційно правових основ забезпечення зваженої міграційної політики та протидії наявним міграційним загрозам. Акцент на з’ясуванні адміністративно-правового аспекту протидії нелегальній міграції в практиці державних органів зумовлений універсальністю адміністративного права, дія якого поширюється на відносини державного управління у сфері міграції та прикордонної безпеки. Сформована нормативно-правова база з питань міграції має забезпечити діючий механізм протидії нелегальній міграції, а також відповідальності за порушення у цій сфері. За змістом зазначених нормативно-правових актів видно, що вони вирізняють проблему нелегальної імміграції серед інших міграційних правопорушень, передбачають протидію та профілактику цього явища, проте мають суттєвий недолік – це відсутність нормативно визначеного переліку міграційних правопорушень. Сучасний стан міграційного законодавства демонструє динамічні зміни в підходах у визначенні міграційних негараздів та способів їх подолання. Слід визнати зростання можливих протиправних проявів у міграційній сфері, що розглядається як елемент адміністративно-правової протидії. Але повне і остаточне розв’язання такої проблеми залежить від цілого комплексу правових, організаційних і фінансових питань, які вирішуються надто повільно. У перспективі важливим буде застосування комплексного підходу, пов’язаного з опрацюванням систематизованого нормативного документа у сфері міграції, який, можливо, охоплюватиме регулятивні, організаційно правові та правоохоронні норми
- ДокументАдміністративно-правове забезпечення діяльності адвокатури як інституту, що надає правову допомогу на професійній основі(Економіка, фінанси, право, 2023) Бригінець Олександр ОлексійовичУ статті розкрито роль та проблематику визначення особливостей адміністративно-правового забезпечення діяльності адвокатури як інституту, що надає правову допомогу на професійній основі як однієї з умов розбудови сучасного демократичного суспільства. Визначено, що вкрай важливим напрямом діяльності держави є обов’язок всіляко підтримувати та забезпечувати захист прав і законних інтересів людини та громадянина, що частково досягається за рахунок діяльності адвокатури. Доведено, що нарешті реалізовано конституційне право на отримання широким колом людей безоплатної правової допомоги та запропоновано новий механізм її надання виключно адвокатами.