Ласкаво просимо до Електронного архіву Хмельницького університету управління та права імені Леоніда Юзькова!

Електронний архів університету наповнюється наступними матеріалами: наукові публікації працівників та студентів, статті з наукових журналів, навчально-методичні розробки.

Наукові публікації студентів розміщуються за умови наявності рекомендації наукового керівника.

Photo by @inspiredimages
 

Нові надходження

Документ
Теоретико-правові та прикладні засади провадження у справах про адміністративні правопорушення, що підвідомчі органам Національної поліції України
(Проблеми сучасних трансформацій. Серія: право, публічне управління та адміністрування, 2025) Герасимчук Руслан Володимирович
В науковій статті автор провів наукове дослідження теоретико-правових та прикладних засад провадження у справах про адміністративні правопорушення, що підвідомчі органам Національної поліції України. У науковій статті вказано, що одним із повноважень органів Національної поліції є здійснення провадження у справах про адміністративні правопорушення. Провадження у справі про адміністративні правопорушення органами Національної поліції починається із стадії адміністративного розслідування або порушення справи про адміністративні правопорушення, а в подальшому – продовжується на стадії розгляду та вирішення справи про адміністративні правопорушення, а далі – виконання владного припису, що міститься у постанові про накладення адміністративного стягнення органами Національної поліції. Крім цього, важливою (але факультативною) стадією провадження у справах про адміністративні правопорушення є адміністративне оскарження постанови про накладення адміністративного стягнення органами Національної поліції, яке не виключає можливість оскарження такої постанови до суду в порядку адміністративного судочинства. Зважаючи на правоохоронний характер Національної поліції, остання вправі не тільки здійснювати адміністративне розслідування та власне – розгляд справи про адміністративні правопорушення, притягнення до адміністративної відповідальності осіб, винних у вчиненні адміністративного правопорушення, але й здійснювати примусові заходи, спрямовані на забезпечення провадження у справах про адміністративні правопорушення. Можемо погодитися із висновком, висловленим у доктринальних джерелах, що на даний час норми, які визначають підвідомчість розгляду справ про адміністративні правопорушення є суперечливими та не закріплюють чіткого розмежування підвідомчості тих чи інших адміністративних справ між органами Національної поліції та іншими органами. Дискусійний характер має наукова позиція щодо того, що адміністративне розслідування завершується складанням протоколу про адміністративні правопорушення, зважаючи на існування спрощеного адміністративного розслідування.
Документ
Зарубіжний досвід застосування медіації як альтернативного способу вирішення податкових спорів
(Юридичний науковий електронний журнал, 2024) Івановська Алла Миколаївна
В науковій статті авторка провела наукове дослідження зарубіжного досвіду застосування медіації як альтернативного способу вирішення податкових спорів. Зазначено, що у податковому законодавстві України визначено два шляхи вирішення податкових спорів – через оскарження рішень податкових органів в судовому або адміністративному порядку. На жаль, інших способів вирішення податкових спорів у податковому законодавстві України не передбачається, хоча положення Закону України «Про медіацію» поширюються на проведення медіації з метою запобігання виникненню конфліктів (спорів) у майбутньому або врегулювання будь-яких адміністративних конфліктів (спорів), в тому числі податкових. У державах ЄС та пов’язаних з ними відносинами у Єдиному європейському економічному просторі держав податкова медіація здійснюється відповідно до національного законодавства, прийнятого на виконання Рекомендації Rec (2001)9 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам щодо альтернатив судовому розгляду спорів між адміністративними органами й сторонами – приватними особами та Директиви 2008/52/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 21 травня 2008 року. У Нідерландах податкова медіація ініціюється самим платником податків, який вважає неправомірними рішення податкового органу, що прийняті щодо нього; сама процедура податкової медіації є безкоштовною і здійснюється податковими медіаторами як в процесі досудового вирішення спору, так і під час судового розгляду. У Бельгії податкова медіація здійснюється Службою податкової медіації, коли податковий орган вищого рівня, до якого відбувається звернення, пропонує платнику податків вирішити спір в порядку податкової медіації; звіт служби, який складається за результатами податкової медіації має рекомендаційний характер для платника податків та податкового органу і лише містить можливе рішення їхнього спору. Норвезька модель податкової медіації передбачає, на відміну від бельгійської, залежність її не від адміністративного, а від судового порядку вирішення податкових спорів. Саме суд пропонує сторонам податкового спору можливість вирішення спору в порядку медіації. У Німеччині податкова медіація здійснюється переважно на досудовій стадії вирішення податкового спору і медіація фактично відбувається в процесі вирішення спору самим податковим органом.
Документ
Адміністративно-правові засади забезпечення прозорості та ефективності контролю у сфері наукової діяльності в умовах цифровізації
(Право.ua, 2024) Івановська Алла Миколаївна
Метою дослідження є аналіз адміністративно-правових засад забезпечення прозорості та ефективності контрольної діяльності у сфері науки в умовах цифровізації. Проблема полягає у недосконалості нормативно-правового регулювання, недостатньому рівні автоматизації процесів, корупційних ризиках і відсутності належної професійної підготовки кадрів у контрольних органах. Дослідження спрямоване на виявлення шляхів модернізації системи контролю з урахуванням сучасних викликів. Методи дослідження включають системний аналіз та компаративний підхід. Про ведено огляд чинного законодавства України, оцінено міжнародний досвід впровадження цифрових технологій у контрольну діяльність та їх вплив на ефективність процедур. Особлива увага приділена визначенню критеріїв прозорості та механізмів цифрового адміністрування. Результати засвідчили, що впровадження цифрових інструментів забезпечує значне підвищення прозорості й ефективності контрольних процесів. Виявлено ключові недоліки існуючого правового регулювання, запропоновано рекомендації щодо оновлення законодавства, створення інформаційної інфраструктури та розробки антикорупційних механізмів. Отримані результати акцентують важливість інтеграції цифрових технологій у контрольну діяльність, що сприятиме ефективному управлінню науковою сферою, підвищенню її прозорості та стратегічному розвитку науки в Україні
Документ
Особливості цифровізації публічних закупівель
(Український політико-правовий дискус, 2025) Токар Алла Миколаївна
статті досліджуються сучасні тенденції цифровізації сфери публічних закупівель в Україні, зокрема через впровадження електронної системи ProZorro та функціоналу на платформі «Дія». Розкрито, як цифрові інструменти сприяють підвищенню прозорості, конкурентності та ефективності використання бюджетних коштів. Особливу увагу приділено аналізу впливу цифрових технологій на дотримання принципів відкритості та рівного доступу всіх учасників до тендерних процедур. Порушуються питання захисту прав людини в умовах цифрової трансформації, зокрема гарантування доступу до участі в закупівлях малим і середнім підприємствам, а також дотримання вимог щодо конфіденційності та безпеки персональних даних. Окреслено основні ризики, пов’язані з кібербезпекою, технічними вадами платформ, можливостями маніпуляцій та корупційних зловживань. Запропоновано комплекс заходів для вдосконалення функціоналу ProZorro і «Дії», серед яких: адаптація нормативно-правової бази, підвищення цифрової грамотності учасників ринку, посилення контролю за дотриманням стандартів відкритості. Стверджується, що гармонійне поєднання інновацій, правового регулювання та етичних стандартів є ключем до створення справедливої та прозорої системи публічних закупівель в умовах цифрової економіки. У роботі також висвітлено існуючі проблеми, що супроводжують процес цифровізації, серед яких: технічні обмеження цифрових платформ, недостатній рівень цифрової грамотності учасників закупівель, прогалини у законодавстві щодо захисту даних, а також нові корупційні ризики, що виникають у зв’язку з автоматизацією процедур. На основі аналізу запропоновано низку практичних рекомендацій щодо вдосконалення функціонування систем ProZorro та «Дія». Серед них: удосконалення нормативно-правової бази з урахуванням європейських стандартів, впровадження ефективних механізмів контролю та аудиту, посилення інформаційної безпеки, розширення можливостей навчання та підтримки для користувачів системи, а також розвиток механізмів громадського моніторингу.
Документ
. Взаємодія державної влади і місцевого самоврядування в Україні: проблеми становлення та напрямки вдосконалення
(Науковий вісник Ужгородського Національного університету, 2024) Владовська Катерина Петрівна; Мельник С. Р.
В останні десятиліття в Україні відбуваються значні зміни в системі управління, спрямовані на підвищення ефективності органів влади та зміцнення ролі місцевих громад. В статті ґрунтовно досліджено історичну еволюцію взаємодії між органами державної влади та місцевого самоврядування в Україні, приділяючи особливу увагу сучасним процесам децентралізації, які розпочалися після Революції Гідності 2014 року. Децентралізація стала однією з ключових реформ спрямованих на модернізацію системи управління, оптимізацію розподілу ресурсів та повноважень, а також на зміцнення ролі місцевих громад. Це великий крок на шляху до демократичного розвитку та модернізації державного управління. Однак, аналіз свідчить, що реалізація цієї реформи су проводжується численними проблемами. Для пошуку ефективних рішень розв’язання визначених проблем здійснюється порівняльний аналіз українського та канадського досвіду. Канада, маючи довготривалу історію місцевого самоврядування, стала прикладом ефективної децентралізованої моделі управління. Український досвід децентралізації, попри певні досягнення, залишається на етапі формування. Значні успіхи включають створення об’єднаних територіальних громад (ОТГ), передачу фінансових ресурсів на місцевий рівень та покращення інфраструктури в окремих регіонах. Водночас виявлені недоліки свідчать про необхідність вдосконалення законодавчої бази, посилення прозорості розподілу ресурсів, а також активізації залучення громадян до процесів управління. Одним із ключових аспектів є розвиток інституту місцевого самоврядування, що потребує не тільки законодавчих змін, а й зміцнення кадрового потенціалу на місцевому рівні, незалежно від того, необхідно сприяти розвитку партнерських відносин між центральною та місцевою владою для забезпечення більш ефективного управління ресурсами та підвищення якості надання публічних послуг. Сучасні процеси децентралізації стали поверненням до традицій місцевого самоврядування, адаптованих до потреб незалежної України. Вони враховують історичний досвід та міжнародну практику, що дозволяє створювати більш гнучку та ефективну систему управління, яка здатна реагувати на виклики сьогодення