Безпілотний автомобіль як джерело завдання шкоди: цивільно-правовий аспект

Ескіз недоступний
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Університетські наукові записки
Анотація
Метою статті є визначення цивільно-правових особливостей безпілотного автомобіля як джерела завдання шкоди. При розробці комп’ютерної програми для керування безпілотним автомобілем слід вирішити питання щодо відповідності її етичним нормам (моралі). Тобто розробити етику штучного інтелекту із врахуванням пріоритету у виборі для населення кожного регіону. Зазначено, що має місце законодавча база застосування безпілотних автомобілів у багатьох державах (США, Нідерландах, Великобританії, Франції та Німеччині). В Україні відсутні законодавчі акти, які дозволяють застосування такого безпілотного автомобіля на дорогах. На дорогах України за кермом обов’язково повинен знаходитися водій. На думку автомобільних експертів, використання безпілотних автомобілів в Україні також є неможливим у зв’язку із незадовільним станом доріг. Зроблено висновок про те, що технологія розроблення та використання безпілотних автомобілів повинна одержати нагляд з боку держави шляхом розробки єдиних вимог для автомобілів та програмного забезпечення. Такий документ було прийнято Урядом Великобританії. Вирішення питання про відшкодування шкоди, завданої таким транспортним засобом вирішується згідно Цивільного кодексу України. Зроблено висновок про те, що безпілотний автомобіль є особливим транспортним засобом, оскільки керування транспортним засобом здійснюється за допомогою комп’ютера. Суб’єктом цивільно-правової відповідальності за шкоду, завдану безпілотним автомобілем не можна визнавати виготовлювача автомобіля та розробника програмно-апаратного модуля. Така відповідь пояснюється тим, що безпілотні автомобілі є джерелом підвищеної небезпеки, так як володіють такими ознаками: наділені шкідливими властивостями; характеризуються неможливістю повного контролю з боку людини за проявом шкідливих властивостей матеріальних об’єктів; визначаються підвищеною ймовірністю завдання шкоди. Суб’єктом цивільно-правової відповідальності за шкоду, завдану безпілотним автомобілем як джерелом підвищеної небезпеки, є особа, яка на відповідній правовій підставі володіє транспортним засобом, механізмом, іншим об’єктом, використання, зберігання або утримання якого створює підвищену небезпеку. Володілець безпілотного автомобіля має право звернутися з зворотною вимогою (регресом) до його виготовлювача у зв’язку з недоліками товару.
Опис
Своєрідним ноу-хау в транспортній галузі є безпілотні автомобілі, які переміщуються у просторі без участі людини за допомогою автоматичного управління. Такі «безпілотники» призначені для задоволення повсякденних споживчих потреб населення, перевезення вантажів у промисловій, а також в оборонній (військовій) галузі. Наприклад, сьогодні безпілотні вантажівки перевозять руду на шахтах в Австралії, а канадська компанія Suncor Energy працює над автоматизацією вантажівок. У 2020 році Tesla планує запровадити безпілотні таксі (робототаксі). Через мобільний додаток Robotaxi можна буде замовити потрібний автомобіль, який самостійно без водія приїде до клієнта. В Україні вже було протестовано електромобіль Tesla Model S, який отримав оновлену 7-у версію програмного забезпечення, що дозволяє водієві скористатися режимом автопілоту. Система автопілоту компанії Tesla Motors вже зарекомендувала себе як рятівник людського життя (наприклад, вона врятувала життя американцеві зі штату Міссурі, який спрямував автопілот у напрямку лікарні, а сам знепритомнів). Водночас було проведено аналіз дорожньо-транспортних подій (ДТП) за участю безпілотників у порівнянні із автомобілями, якими керували люди. За звітом Брендона Шоттла і Майкла Сивака, зробленим із випробувань безпілотних автомобілів з серпня 2012 р. по осінь 2015 р., такі роботи потрапляли в аварію в загальній кількості 11 разів. При цьому аварійність становила більше 5,5 ДТП на кожні 1 млн. км, тоді як аварійність автомобілів, керованих людьми, — 1,2 ДТП. Так, у березні безпілотна машина онлайн-сервісу на замовлення таксі Uber збила на смерть жінку в місті Темпе, передмісті столиці Арізони Фінікса. Відповідно виникає питання про суб’єкта цивільно-правової відповідальності за шкоду, завдану безпілотним автомобілем: компанія, яка виготовила автомобіль, розробник програмно-апаратного модуля чи обидві компанії одночасно, чи володілець транспортного засобу?
Ключові слова
Бібліографічний опис