Перегляд за Автор "Буханевич Олександр Миколайович"
Зараз показуємо 1 - 20 з 29
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументВиди пасивних доходів(Юридичний науковий електронний журнал, 2021) Буханевич Олександр Миколайович; Марцинкевич Віталій АнатолійовичСтаття присвячена дослідженню складу доходів фізичних осіб, які можуть бути охарактеризовані як пасивні. Уточнено, що пасивні доходи – це доходи, отримання яких не потребує постійної участі особи у їх створенні або які утворюються внаслідок операцій з раніше придбаними активами. Це такі доходи: проценти (відсотки), дивіденди, страхові виплати і відшкодування, роялті, інвестиційний прибуток та доходи від оренди (емфітевзису) нерухомого та рухомого майна. Виділено два наукових підходи до переліку доходів, які можуть бути віднесені до пасивних. Перший (вузький) підхід ґрунтується на включенні до складу пасивних доходів виключно доходів від фінансових активів (процентів, дивідендів, роялті та інших інвестиційних доходів). Другий (широкий) підхід передбачає зв’язок пасивних доходів не тільки з фінансовими інвестиціями, а й з рухомим та нерухомим майном. Піддано критиці включення до бази ПДФО доходів від спадщини та дарувань, оскільки за своєю правовою природою такі доходи є платою за безоплатний перехід права власності на майнові/немайнові права в результаті їх спадкування чи дарування. Уточнено, що фізична особа як власник належного майна може використовувати його для здійснення господарської та іншої діяльності, не забороненої законом, зокрема й передавати його за плату у володіння та користування іншим особам. Доведено, що законодавець встановлює особливості правового регулювання орендних відносин залежно від режиму майна – рухомого чи нерухомого, а також залежно від функціонального призначення (житлова, комерційна та виробнича сфери), в зв’язку з чим досліджено орендні відносини щодо окремих видів майна (будівлі або іншої капітальної споруди, земельної ділянки, транспортних засобів, житла). Розмежовано відносини у сфері оренди (найму, піднайму), емфітевзису нерухомого та рухомого майна та лізингу. Доведено, що доходи, які отримують фізичні особи від надання майна в оренду (емфітевзис), суборенду та житловий найм (піднайм) можна охарактеризувати як доходи від передачі майна в платне володіння та користування. За своєю природою такі доходи є пасивними, адже фізична особа, яка вклала кошти у придбання об’єктів рухомого та нерухомого майна, передаючи їх в тимчасове користування, отримує доходи, які не вимагають її участі в їх створенні. Що стосується доходів фізичних осіб, які були отримані в результаті лізингу, то такі доходи належать саме до активних доходів, що підтверджується правовою природою договору лізингу як змішаного договору, який укладається в межах комерційної (господарської) діяльності юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
- ДокументВійськові адміністрації та місцеві органи влади: правові аспекти розподілу повноважень в умовах воєнного стану(Правова позиція, 2023) Буханевич Олександр Миколайович; Забожчук Оксана ВолодимирівнаУ статті розглянуто повноваження військових адміністрацій та органів місцевої влади України в умовах воєн- ного стану. Актуальність дослідження обумовлена необхідністю удосконалення діяльності військових адміністрацій з регулювання суспільних відносин в умовах збройної агресії проти України. Наукова новизна дослідження полягає в удосконаленні розуміння засад функціонування військових адміністрацій в сучасних умовах, а практична значущість – у встановленні взаємозв’язку між повноваженнями військових адміністрацій та повноваженнями відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування. Базою для дослідження стали напрацювання вітчизняних науковців у галузі взаємодії місцевих органів влади з військо- во-цивільними та військовими адміністраціями в особливий період, а також чинне законодавство України. У статті розглянуто складові органів місцевої влади, до яких належать місцеві державні адміністрації, а також сільські, селищні, міські ради з їх виконавчими органами та районні і обласні ради, які функціонують в межах місцевого самоврядування. Визначено основні засади утворення й функціонування військових адміністрацій, до яких належать необхідність наявності формальних правових підстав, тимчасовість їх діяльності, а також можливі територіальні обмеження щодо їх утворення. На підставі аналізу повноважень військових адміністрацій та органів місцевої влади доведено, що ці повноваження у багатьох випадках дублюються, але повноваження військових адміністрацій в питаннях забезпечення національної безпеки й оборони є ширшими, ніж подібні повноваження місцевих адміністрацій чи місцевих рад й виконавчих органів місцевого самоврядування. З метою удосконалення діяльності військових адміністрацій запропоновано включити до їх повноважень заходи з організації й забезпечення руху національного спротиву в межах громад й адміністративно-територіальних одиниць, в яких діють військові адміністрації. Подальші дослідження можливі за напрямами удосконалення класифікації повноважень військових адміністрацій та розроблення механізму їх взаємодії з органами місцевого самоврядування.
- ДокументДеякі питання становлення інституту адміністративних послуг в Україні на підзаконному рівні(Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Юридичні науки, 2016) Буханевич Олександр Миколайович; Білоус В. Т.Висвітлено періодизацію нормативного регулювання інституту адміністративних послуг на підзаконному рівні. Досліджено співвідношення термінів “адміністративна послуга”, “державна послуга ” та “управлінська послуга”. Окремо розглянуто поняття терміна “послуга” в приватних відносинах.
- ДокументДо питання про коло суб'єктів реалізації конституційного контролю(Юридичний науковий електронний журнал, 2021) Буханевич Олександр Миколайович; Івановська Алла МиколаївнаСтаття присвячена аналізу доктринальних позицій та практики правового регулювання у сфері кола суб’єктів реалізації конституційного контролю. Звертається увага на широкий підхід до розуміння конституційного контролю, відповідно до якого конституційним контролем називається діяльність компетентних державних органів (глави держави, парламенту, уряду, судів, спеціалізованих органів конституційного контролю) щодо забезпечення верховенства конституції в системі нормативних актів, її прямого безпосереднього впливу в діяльності суб’єктів суспільних відносин. З урахуванням наукових поглядів щодо визначення парламенту, глави держави та уряду в якості суб’єктів конституційного контролю та практики реалізації повноважень Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України зроблено висновок, що законодавчо визначене коло повноважень цих органів не дає можливості визначити їх як суб’єктів реалізації конституційного контролю, особливо з огляду на те, що обов’язок (чи право) здійснення конституційного контролю за такими органами прямо не передбачено жодною демократичною конституцією. Автори наголошують, що вищі органи державної влади володіють повноваженнями зі здійснення державного контролю, однак не мають реального впливу саме на визначення конституційності нормативно-правових актів та дій органів публічної влади. Наголошується, що широкий підхід до розуміння кола суб’єктів реалізації конституційного контролю є тотожним із колом суб’єктів правової охорони конституції, до яких, на думку авторів, належать вищі органи державної влади, які наділені відповідними влад ними повноваженнями, що дають можливість реально забезпечити верховенство конституції та стан конституційної законності в державі. На підставі проведеного дослідження зроблено висновок, що з погляду суб’єктів здійснення конституційний контроль слід розглядати у вузькому розумінні як діяльність судів системи судоустрою та спеціалізованих органів конституційного контролю, спрямовану на забезпечення верховенства конституції та конституційної законності в державі, забезпечення чіткого балансу між гілками влад, сприяння реалізації та захисту конституційних прав та свобод людини і громадянина.
- ДокументДо питання про правову природу публічного контролю(Київський часопис права, 2021) Буханевич Олександр Миколайович; Івановська Алла МиколаївнаСтаття присвячена дослідженню правової природи публічного контролю, визначенню його характерних рис і видів. На основі аналізу доктринальних підходів до розуміння сутності контролю загалом і публічного контролю зокрема зроблено висновок, що публічний контроль потрібно розглядати в аспекті регулювання всієї публічної сфери життєдіяльності суспільства як систему організаційно-правових форм забезпечення законності в діяльності публічної адміністрації, як механізм забезпечення публічності й ефективності її діяльності. З урахуванням наукових поглядів щодо обсягу поняття «публічний контроль» із позиції суб’єктів його здійснення аргументовано доцільність виділення таких різновидів публічного контролю, як державний, муніципальний і громадський контроль. Стверджується, що державний контроль тією чи іншою мірою виконують усі державні органи з предметів свого відання, які мають право здійснювати контрольні повноваження або давати обов’язкові вказівки. З урахуванням широкого підходу до питання суб’єктів державного контролю залежно від органів які його здійснюють, визначено види державного контролю, а саме: контроль законодавчої влади, президентський контроль, контроль виконавчої влади, конституційний контроль, судовий контроль, контроль омбудсмена, фінансовий контроль, контроль центральних виборчих органів. Громадський контроль запропоновано розглядати як вияв волі громадян щодо актів і дій публічної адміністрації, який полягає в ефективній системі доступу громадськості до всіх аспектів діяльності держави й інститутів громадянського суспільства. Основними видами громадського контролю визначено: контроль, котрий здійснюється громадськими організаціями, громадські експертизи, громадські слухання. Муніципальний контроль визначено як діяльність від повідних органів місцевого самоврядування та їхніх голів, спрямована на забезпечення законності в роботі муніципальних органів і виконання ними завдань місцевого самоврядування. Обґрунтовується недоцільність виділення як окремого виду публічного контролю міжнародного на тій підставі, що контроль міжнародних організацій є інститутом міжнародного права, тоді як публічний контроль містить сукупність внутрішньо державних засобів і методів впливу на публічну адміністрацію та інститути громадянського суспільства. Наголошується, що публічний контроль є важливою функцією держави, реалізація якої сприяє забезпеченню законності в діяльності публічної адміністрації, реалізації та захисту прав і свобод громадян.
- ДокументЗакордонний досвід надання адміністративних послуг(Митна справа, 2014) Буханевич Олександр МиколайовичСтаття присвячена дослідженню закордонного досвіду надання адміністративних послуг, що викликано необхідністю створення в Україні якісної системи надання громадянам адміністративних послуг органами державної влади.
- ДокументКласифікація адміністративних послуг(Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Право»., 2015) Буханевич Олександр МиколайовичУ статті на основі аналізу законодавства у сфері надання адміністративних послуг та існуючих наукових підходів до виділення певних видів таких послуг розглянуто класифікацію адміністративних послуг в залежності від тих чи інших підстав. Отримані результати є підґрунтям для здійснення заходів щодо удосконалення законодавства в частині систематизації адміністративних послуг.
- ДокументКонституційний контроль як вид державного контролю: змістовно-функціональна характеристика(Публічне право, 2019) Буханевич Олександр Миколайович; Івановська Алла МиколаївнаУ статті проаналізовано сутність та функціональні особливості конституційного контролю як специфічного виду державно-правової діяльності, окреслено характерні риси конституційного контролю як виду державного контролю та визначено його основні завдання у сфері встановлення, підтримання, зміцнення і відновлення конституційного порядку. Характеризуючи конституційний контроль як вид державного контролю, автори виходили із наступних ознак державного контролю: відносини між контролюючим і підконтрольним і суб'єктом (підконтрольність), об'єкт державного контролю (законність та доцільність дій контрольованого), право органів державного контролю скасовувати рішення контрольованого. Визначено, що конституційний контроль має чітко виражений державно-правовий характер, оскільки є специфічною діяльністю державних органів, наділених спеціальною компетенцією, яка здійснюється за суворо визначеною процедурою і полягає у перевірці, виявленні, констатації та усуненні невідповідностей конституції законів, інших нормативних актів, а також дій (бездіяльності) органів публічної влади, організацій або громадських об'єднань та винесення на цій підставі рішень, що мають загальнообов'язковий і остаточний за своїм юридичними наслідками характер.
- ДокументКонституційний контроль як вид державного контролю: змістовно-функціональна характеристика(Публічне право, 2019) Івановська Алла Миколаївна; Буханевич Олександр МиколайовичУ статті проаналізовано сутність та функціональні особливості конституційного контролю як специфічного виду державно-правової діяльності, окреслено характерні риси конституційного контролю як виду державного контролю та визначено його основні завдання у сфері встановлення, підтримання, зміцнення і відновлення конституційного порядку. Характеризуючи конституційний контроль як вид державного контролю, автори виходили із наступних ознак державного контролю: відносини між контролюючим і підконтрольним і суб'єктом (підконтрольність), об'єкт державного контролю (законність та доцільність дій контрольованого), право органів державного контролю скасовувати рішення контрольованого. Визначено, що конституційний контроль має чітко виражений державно-правовий характер, оскільки є специфічною діяльністю державних органів, наділених спеціальною компетенцією, яка здійснюється за суворо визначеною процедурою і полягає у перевірці, виявленні, констатації та усуненні невідповідностей конституції законів, інших нормативних актів, а також дій (бездіяльності) органів публічної влади, організацій або громадських об'єднань та винесення на цій підставі рішень, що мають загальнообов'язковий і остаточний за своїм юридичними наслідками характер.
- ДокументКонституційний Суд України : до питання про місце в системі розподілу влад(Публічне право, 2020) Буханевич Олександр Миколайович; Івановська Алла МиколаївнаУ статті проаналізовано правову природу Конституційного Суду України, визначено особливості цього органу, які відрізняють його від судів системи судоустрою, а також визначено місце Конституційного Суду в системі поділу влади в Україні. Характеризуючи співвідношення правового статусу Конституційного Суду України та судів системи судоустрою, автори визначили такі відмінні риси: спеціальна система законодавства, що регулює порядок діяльності Конституційного Суду, відмінність у формуванні між судами системи судоустрою та Конституційним Судом, відмінності у процесуальних формах здійснення повноважень, різна предметна компетенція, відмінності в юридичній природі актів Конституційного Суду України та судів системи судоустрою. На підставі аналізу особливостей правової природи Конституційного Суду України визначено, що цей орган, організаційно і функціонально не входячи ні в одну з гілок влади, є гарантом ефективного функціонування системи поділу влади. Він знаходиться у сфері забезпечення державної організації в цілому, будучи органом держави, який, здійснюючи конституційний контроль, забезпечує реалізацію державної влади. Акцентується увага на тому, що для того, щоб ефективно реалізовувати функцію конституційного контролю і бути тим гарантом забезпечення балансу влади, Конституційний Суд України повинен знаходитися поза політичним впливом, його політична функція може і повинна здійснюватися тільки у формі конституційного контролю. Саме в цьому випадку позиція Конституційного Суду як органу, який здійснює державний контроль за станом конституційної законності, має правове значення і юридичні наслідки, обов'язкові для учасників конституційно-правових відносин. Незалежність Конституційного Суду України від сфери політики є однією із ключових передумов забезпечення верховенства Конституції України та реального поділу влади
- ДокументКритерії встановлення платних та безоплатних адміністративних послуг(Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Право»., 2015) Буханевич Олександр МиколайовичСтаття присвячена актуальним питанням платності/безоплатності адміністративних послуг. Основну увагу зосереджено на критеріях встановлення платних та безоплатних адміністративних послуг. Пропонуються рекомендації щодо вдосконалення законодавства у сфері надання платних та безоплатних адміністративних послуг.
- ДокументОрганізаційно-правові аспекти діяльності центрів надання адміністративних послуг в зарубіжних країнах(Право і суспільство, 2015) Буханевич Олександр МиколайовичУ статті узагальнено міжнародний досвід діяльності центрів надання адміністративних послуг. Розглянуто особливості функціонування таких центрів в Австралії, Греції, Грузії, Канаді, Нідерландах, Німеччині, Новій Зеландії.
- ДокументОрганізаційно-правові проблеми діяльності центрів надання адміністративних послуг(Часопис Київського університету права, 2015) Буханевич Олександр МиколайовичУ статті досліджуються актуальні питання діяльності центрів надання адміністративних послуг. Аналізуються положення законодавства у сфері надання адміністративних послуг в частині діяльності центрів надання адміністративних послуг, систематизуються проблеми, які виникають під час надання адміністративних послуг, а також пропонуються рекомендації для покращення роботи центрів надання адміністративних послуг в нинішніх умовах.
- ДокументОсобливості правового регулювання адміністративних послуг в країнах Європейського Союзу(Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Юриспруденція, 2014) Буханевич Олександр МиколайовичСтаття присвячена правовому регулюванню адміністративних послуг в країнах Європейського Союзу. На підставі аналізу іноземного досвіду таких держав, як Великобританія, Німеччина, Польща, Угорщина, Фінляндія, Франція та ряду інших країн, з'ясовано основні підходи та принципи, що використовуються у європейській практиці надання адміністративних послуг.
- ДокументПоняття та сутність процедури надання адміністративних послуг(Право і суспільство, 2015) Буханевич Олександр МиколайовичУ статті розглянуто процедуру надання адміністративних послуг. Проаналізовано точки зору науковців на розуміння терміну «адміністративна процедура», встановлено його співвідношення з категоріями «адміністративний процес» і «адміністративне провадження». З'ясовано поняття, стадії та етапи процедури надання адміністративних послуг. Запропоновано авторські визначення таких категорій, як «адміністративна процедура» та «процедура надання адміністративної послуги», а також пропозиції щодо вдосконалення законодавства у сфері надання адміністративних послуг.
- ДокументПравове забезпечення діяльності суб’єктів надання адміністративних послуг(Митна справа, 2014) Буханевич Олександр МиколайовичСтаття присвячена дослідженню правового забезпечення діяльності суб'єктів надання адміністративних послуг. Визначено позитивні та негативні аспекти нормативно-правового закріплення суб'єктів надання адміністративних послуг на сучасному етапі та окреслено основні напрями подальшого вдосконалення правового забезпечення даної сфери державного управління.
- ДокументПравове регулювання плати за надання адміністративних послуг: проблеми теорії та практики(Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України, 2015) Буханевич Олександр Миколайович; Оніщик ЮрійСтаття присвячена дослідженню актуальних питань правового регулювання плати за надання адміністративних послуг. Подано авторське визначення категорії «плата за надання адміністративних послуг», з’ясовано його правову природу та ознаки, які властиві даному платежу. Розглянуто проблему механізму мобілізації, розподілу та використання коштів, які надходять за адміністративні послуги. Запропоновано пропозиції щодо вдосконалення законодавства у сфері надання адміністративних послуг.
- ДокументПринципи конституційного контролю як специфічного виду державного контролю: сутнісна характеристика(Наука і правоохорона, 2019) Буханевич Олександр Миколайович; Івановська Алла МиколаївнаСтаття присвячена дослідженню поняття принципів конституційного контролю як специфічного виду державно-правової діяльності та розкриттю змісту основних принципів організації та здійснення такого контролю, виходячи з його завдань у сфері встановлення, підтримання, зміцнення і відновлення конституційного порядку та забезпечення верховенства конституції держави. Визначено, що системоутворююче значення мають принципи верховенства права та законності, які є базисом правової регламентації суспільних відносин як у сфері державного контролю загалом, так і конституційного контролю зокрема.
- ДокументПринципи конституційного контролю як специфічного виду державного контролю: сутнісна характеристика(Наука і правоохорона, 2019) Івановська Алла Миколаївна; Буханевич Олександр МиколайовичСтаття присвячена дослідженню поняття принципів конституційного контролю як специфічного виду державно-правової діяльності та розкриттю змісту основних принципів організації та здійснення такого контролю, виходячи з його завдань у сфері встановлення, підтримання, зміцнення і відновлення конституційного порядку та забезпечення верховенства конституції держави. Визначено, що системоутворююче значення мають принципи верховенства права та законності, які є базисом правової регламентації суспільних відносин як у сфері державного контролю загалом, так і конституційного контролю зокрема.
- ДокументПроблеми впровадження електронних адміністративних послуг в Україні(Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Юридичні науки, 2015) Буханевич Олександр МиколайовичСтаття присвячена дослідженню проблемних питань впровадження надання адміністративних послуг в електронній формі. Розглянуто сучасний стан системи надання електронних адміністративних послуг. Окреслено правові проблеми впровадження в Україні надання адміністративних послуг в електронному вигляді. Наголошено на необхідності прийняття окремого Закону щодо правового регулювання відносин, що формуються у сфері надання адміністративних послуг в електронній формі.